neděle 14. dubna 2013

Obilná káva

Občas si koupím něco, u čeho mám pocit, že to opravdu nutně potřebuji, pak zjistím, že tomu tak není a na závěr to použiju úplně jinak a výsledek se zařadí mezi oblíbené... Zhruba před dvěma měsíci jsem začala klíčit různá semínka na jídlo. Při nejbližší možné příležitosti jsem nakoupila všemožné druhy na testování. Jenže pak jsem zjistila, že nejraději jíme čočku a mungo. Takže mi tu leželo žito, pšenice a ječmen zcela bez užitku. Ráda piju meltu, ale na tu mi chybí ještě cikorka (kořen čekanky) a řepa cukrovka. Vzala jsem co jsem měla, upražila, pomlela, uvařila a ono je to nejen poživatelné, ale dokonce moc dobré. Zkusím si letos ještě nasbírat čekanku a vypěstovat cukrovku...



Obilná káva

Na litinové pánvi pražíme žito (tvoří půlku celkového objemu obilovin), pšenici )může být jako v mém případě naklíčená a opět usušená) a ječmen. Je lepší od pánve vůbec neodcházet, protože to jde sice zpočátku velmi pomalu, ale připálené je to naopak velmi rychle ;). Opražíme obilnou směs celkem dotmava, jinak bude chuťově nevýrazná. Je dobré si otevřít okno, protože to bude čadit...
Po upražení necháme směs vychladnout a pomeleme ji na povoleném mlýnku na mák. Zkoušela jsem i mlýnek na kávu, ale pokud budete pražit naklíčené obilí, kořínky se namotají uvnitř mlýnku a budete je jen obtížně dostávat ven.
Na 150ml vody, kterou si dáte vařit do hrnce, přidáme 1 polévkovou lžíci hrubě mleté směsi. Obilí vsypeme do vody tehdy, když se tato vaří. Necháme několik minut vařit, stáhneme z plamene, promícháme a necháme několik minut odstát. Poté přelijeme do přes cedník do hrnku či konvičky. Můžeme přidat mléko a cukr.











2 komentáře: