sobota 2. března 2013

Výsev

Dneska je takový ten den, kdy sice tušíme, že mrznout i sněžit ještě bude, ale zrovna dnes JE jaro. Venku poprvé opravdu nahlas zpívají ptáci. Za chvíli, až dopíšu tento blog, půjdu obejít zahradu i dvorek, nakouknu pod sníh a co půjde poklidím. Možná ostříhám angrešty a rybízy a budu se těšit. Dnes dopoledne jsem konečně vysela semínka (některá včas, některá později než jsem měla) a teď je každý den budu obcházet, rosit a těšit se na první klíčky. Tady a tady jsou další fotky z naší zahrady z minulých let.


Slíbila jsem sepsat, co v tomto období seju. Květinovou sadbu si moc nepřipravuji, takže okrasného mnoho nebude. Takže především zelenina, léčivky a koření. V březnu se seje většina běžné zeleniny, až na tykve, které se budou sít až v dubnu.

Papriky a chilli papričky (český Damián) - už klidně mohly být 3 týdny vyseté, ale máme tu chladněji, takže se nic neděje
kadeřávek, růžičková kapusta, raná kapusta
zelí
rajčata
kedluben modrý, bílý, gigant
lilek
salát kadeřavý, normální
pórek
cibule

majoránka
bazalka
benedikt
proskurník
stevie
saturejka zahradní

cínie
lobelky
hrachory





Jak budou vylézat, budu je nejprve protrhávat a postupně také přesazovat, o tom ale jindy. Před setím lilkovité (papriky, lilek, rajčata) namáčím do odvaru z heřmánku. Stačí pár hodin, ale já je nechám klidně dva dny. Semena vysévám do plastových kelímků od Flory (velkých). Když je po sezóně vymyju a uložím, vydrží několik let. Zatím kupuji zahradní zeminu, protože nemám dostatek zeminy vlastní, ale letos na podzim už si snad nějakou opatřím. Tu budu muset ale před setím prolévat vařící vodou kvůli houbovým chorobám. Než semínka vzejdou tak je rosím rozprašovačem, potom už zalévám. Mám je na parapetu východního okna, ale pokud vám někdo bude tvrdit, že v takovýchto podmínkách kvalitní silnou sadbu nevypěstujete, nevěřte mu. Je to jen o míře péče, kterou jste ochotni rostlinám poskytnout. Několik let jsem nekoupila jedinou sazenici a výsledky mám dobré. Polovinu sazenic rozdám a vyměním, protože jich mívám obvykle nadbytek a zatím si nikdo nestěžoval ;).



 





6 komentářů:

  1. U nas uz jsou seminka par dni na oknech a moc se nam osvedcili male sadbovace z LIDLu , maji vanicku na vodu a i plastovy kryt. Takove domaci miniparnicky. Pouzivame je opakovane uz nekolik let.

    OdpovědětVymazat
  2. To je krása, už se těším, až za pár let, až se víc usadíme v našem novém obydlí, budeme také vysévat. Zatím bereme sazenice, ale jednou to přijde. Díky za tip s heřmánkem, ten předám rodinnému zahradníkovi, alias mému muži:-)

    OdpovědětVymazat
  3. bezva zahrádka.... to já dávám rovnou do skleníku, parapety jsou obsazené kytkama:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  4. Asi jsem někde udělala chybu a komentář se neuložil... Luci, chtěla jsem se zeptat, jestli ta sláma na záhoncích (koukala jsem i na fotky zahrady z loňska) je kvůli mlžům nebo? Možná se ptám úplně hloupě, ale já jsem se s tím ještě nikde nesetkala... díky Lenka

    OdpovědětVymazat
  5. Leni pokud máte moc slimáků tak sláma bohužel není vhodná :(. Ony se v ní ty potvory drží. Já je zatím jen sbírám, ale doufám, že v srpnu pořídím indické běžce (ne že by byli zázrační, ale protože nejíme maso a tyhle kačky jsou pro nás tudíž maximálně vhodné).
    Sláma tady slouží jako mulč - omezuje úniky vody z hlíny, rozkladem dodává půdě humus a omezuje růst plevelů. S tou vodou je to jednoznačné, loni v létě jsem zalévala snad jen čtyřikrát, humus dodává, nechávám jí na záhonku celou zimu a na jaře jen prokypřím a vypleju. A plevele sice omezí, ale zcela nepotlačí, zvlášť ty urputné. I když to komplikuje slimákovou situaci :) tak dál mulčujem, protože klady zatím převažují...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, děkuji za odpověď. Tak to u nás by tedy nešlo, protože je to rok od roku šílenější s mlži. A to jsme skoro 700m vysoko, přesto by nás tu sežrali (mimochodem do Bechyně to máme celkem kousek - mám Bechyni moc ráda). O běžcích už jsem taky uvažovala, ale v kombinaci s loveckým psem je to nereálné a poněkud "drahé"(míněno nemateriálně) krmivo. Já je zatím taky sbírám, ale to je po kýblech denně, no radši na to nemyslet, že to zase přijde... debeta o mlžích by byla asi na dlouho.
      Ještě jednou moc děkuji. Lenka

      Vymazat