pátek 15. března 2013

Pikýrování sadby

Tak máme konečně opravený počítač, takže mohu pokračovat v blogování :).
Dneska se chci věnovat činnosti, která je pro kvalitu sadby naprosto zásadní - pikýrování neboli přepichování vzešlých rostlinek.



Před čtrnácti dny jsem vysela první část semen, před týdnem druhou. Většina výsevů už vzešla a tak jsem je hned začala protrhávat. je zbytečné všechny vzešlé rostlinky ponechat ve výsevní nádobce, protože jich velmi pravděpodobně budete potřebovat ani ne půlku (pokud tedy nemáte zahradu jako hrom nebo rovnou políčko). Já zredukuji vzešlé rostlinky minimálně o třetinu. Vytrhám ty nejslabší a projednotím velké shluky. Pak je ještě několik dní nechám růst. obvykle déle než mám v plánu, takže těsně před pikýrováním nevypadají, že by se mohly stát základem kvalitní sadby. Zatím se mi to ale vždy povedlo přesazením - někdy i opakovaným vyrovnat.

Pokud máte poměrně nevhodné podmínky pro sadbování jako já (východní okno), musíte dát zkrátka sadbě víc práce. Každou přesazovanou rostlinku nejprve vyjmete pomocí špejle či velké jehly z hlíny. U drobných rostlinek si pomáhám pinzetou. Pokud se mi povede vyndat sazeničku celou, má dlouhý kořínek, zatím obvykle nevětvený. Špičku kořínku zkrátím nůžkami zhruba o třetinu. V nádobce, do které budu přesazovat, mám připravenou čerstvou zeminu. Nádobka musí být tak vysoká, abych mohla rostlinu zasadit až po první (děložní) lístky. Po vsazení důlku jemně, ale pevně upěchujeme prsty zeminu. Pokud se má rostlinka ujmout, musí mít kořeny co nejlepší kontakt s půdou. Pak už zbývá dobře zalít a dát ke světlu.

původní výsev


 po pikýrování

Drobné rostlinky (majoránka, tabák, lobelka, bazalka, saturejka...) poprvé přepíchám do společného truhlíčku, až podruhé dostane každá sazenice (po opětovném zakrácení kořenů) svůj kelímek od jogurtu. Větší sazenice (lilkovité, brukvovité...) sázím rovnou jednotlivě.

V této fázi je vhodné si uvařit přesličkový odvar, nechat ho schladnout, ředit 1:2 a alespoň 2x týdně výsadbu postříkat (především všechny lilkovité - rajčata, lilek, paprika). Můžeme střídat s odvarem z kopřiv. Odvar z přesličky působí jako prevence plísní a houbových chorob. Rajčata bychom jím od této chvíle měli stříkat po celou sezonu. Sníží se tím riziko napadení plísní bramborovou. Odvar z kopřiv rostlinky posiluje a obsahuje hodně dusíku.




Pokud máte možnost, tak jen co přestane venku v noci mrznout, přendejte sadbu v nádobách buď do skleníku nebo alespoň foliáku. Já si kdysi koupila malý balkonový, ale zvolna dosluhuje. Mám ale v plánu jiné řešení - zasklení části zápraží. Takto se před výsadbou rostliny dobře otuží.


10 komentářů:

  1. Luci, díky za rady. Odvary určitě použiju, zajímavá věc:)

    OdpovědětVymazat
  2. Lucko, ten tabák si pěstuješ jako chemickou zbraň?:-) Nebo?

    OdpovědětVymazat
  3. Rozmar nee :D ačkoliv prý dobře funguje na mšice (na ty mi ale spolehlivě stačí kopřivová jícha). Já pěstuju jen okrasný. Květy má většinou bílé, někdy fialové nebo růžové, ale hlavně večer překrásně voní. Sázím ho v místech, kde po večerech sedáme. Letos ho dám i k oknům, až budeme v noci větrat...

    OdpovědětVymazat
  4. Aha!To je zajimavý, ráda bych si přivoněla, jak takový kvetoucí tabák asi voní...

    OdpovědětVymazat
  5. Rozmarko tabák má těžkou až omamnou vůni. K horkým letním večerům se mi tak nějak hodí. Navíc otevírá hvězdičky květů právě večer a zvlášť ty bílé ve tmě krásně září... https://www.google.cz/search?q=okrasn%C3%BD+tab%C3%A1k&hl=cs&client=firefox-a&hs=Eb7&rls=org.mozilla:cs:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9x5EUZ3mJcLZOor6gbgK&ved=0CDYQsAQ&biw=1920&bih=895

    OdpovědětVymazat
  6. Ajko to doufám! Když se s tím takhle ošetřuju :D Ale obvykle to bývá dobré, bez dobrých sazenic úroda prostě není...

    OdpovědětVymazat
  7. zaujala mě ta vůně kvetoucího tabáku.....asi to letos taky zkusíme, semínka se dají běžně sehnat ?

    OdpovědětVymazat
  8. zememeric: určitě dají. Mívají normální vysoké i nízké do truhlíků. Se semeny mám zkušenost tu, že zatím byly vysoké i ty nízké varianty a že z pytlíku na němž je fotka květů roztodivných barev, nakonec vyrostou převážně bílé a občas světle fialové a růžové rostliny. Ale i tak to stojí za to ;).

    OdpovědětVymazat
  9. Letos už se na to fakt těším. Přijde mi, že ta zima je nějaká dlouhá a fakt se těším na jaro a až začnu rozsazovat. No, tak ještě dva měsíce. Stejně máme mezi tím další starosti. Třeba zámky na okna, protože se nám teď po vesnici začala objevovat nějaká podivná individua a už dvakrát nebo třikrát tady oknem vykradli rodinný dům. Jestli to byli ti samí, to fakt nevím. Ale jistota je jistota.

    OdpovědětVymazat