pátek 29. března 2013

Kváskový mazanec a další velikonoční pečení

Dlouho jsem blog zanedbávala, ale po všech těch peripetiích jak zdravotních tak s přístroji, beztak vycházejících z jara nejara, jsem se rozhodla sníh ignorovat, odtrhnout se od plstění a sepsat alespoň tenhle mazanec. Vyšla jsem z klasického drožďového receptu na vánočku, který mám od maminky, z tohoto těsta se u nás pekl také mazanec. Je voňavý, tak akorát sladký a popravdě bych tuto váskovou variantu od drožďové nerozeznala... Tentokrát jsem použila kvásek pšeničný takže je těsto opravdu krásně bílé. Jen do něj i na něj patří kromě rozinek i mandle, které jsem neměla...tak si je tam přidejte :).



Kváskový mazanec

400g hladké pšeničné mouky
2 lžíce žitného kvásku
400ml vody

200g hrubé mouky
400g polohrubé mouky
1dkg soli (cca 1apůl lžičky)
200g rozpuštěného tuku
150g cukru
3 vejce
strouhaná kůra z jednoho citronu
1/4 muškátového oříšku - nastrouhat
cca 100ml mléka

Večer před pečením si připravíme kvásek - smícháme žitný kvas s hladkou moukou a vodou, přikryjeme ho utěrkou a necháme do rána vzejít. Ráno smícháme se zbytkem surovin, tuk nesmí být horký. Vmícháme rozinky a zahustíme polohrubou moukou tak, aby nám vzniklo tvárné těsto, pevnější než třeba těsto na plněné buchty. Toto těsto necháme kynou v teple 2-3 hodiny. Rozdělíme je napůl, zformujeme bochánky a necháme je další hodinu kynout. Potom je do kříže nastříhneme, potřeme vajíčkem a posypeme mandlemi :). Pečeme v troubě rozpálené na 220°C zhruba pět minut, potom stáhneme na 180° a pečeme dalších 60 minut (někdy je potřeba déle, zkoušíme špejlí). Na posledních 15 - 30 minut přikryjeme zeshora alobalem - to už je podle toho jak vám peče trouba. Vyndáme z trouby a necháme řádně vychladnout alespoň dvě hodiny - jinak budete mít ten řez přisražený jako já :).


Také jsem vyzkoušela dát do formy na beránka těsto na mrkvový chlebíček a dopadlo to skvěle!  Do těsta jsem nedávala rozinky. Formu jsem vysypala hrubou moukou, pekla 3/4 hodiny v uzavřené formě na 180° a pak dalších 15 minut na spodní poloze v otevřené formě. Po upečení jsem nechala deset minut chladnout ve formě, pak teprve vyklepla. Z formy šel vyndat výborně. Povrch je ovšem pórovitější než třeba u kynutého nebo u piškotu.


A ještě přidám recept na medové jidáše od manželovy maminky. Pečeme je už patnáct let, jsou z droždí, nadýchané a nejlépe chutnají promazané medem. Fotka bohužel není, protože to byla letos rychlá a poněkud zmatená akce :). Doporučuju péct rovnou z kila mouky...

Medové jidášky

500g polohrubé mouky
1/4l mléka
30g čerstvého droždí
 2 lžičky cukru
12dkg tuku (máslo, hera)
 2 žloutky (nebo 1 vejce)
8 dkg medu
velká špetka soli
strouhaná citronová kůra

Z cukru, mléka, lžíce mouky a droždí necháme vzejít kvásek, tuk rozpustíme a necháme chvíli schladnout. Smícháme s ostatními surovinami a zaděláme hladké těsto. Necháme hodinu kynou, tvarujeme jidášky, propícháme je vidličkou, potřeme vajíčkem, sypeme mákem a necháme další půlhodinu kynout. Pečeme v troubě vyhřáté na 190° dozlatova.






13 komentářů:

  1. Upekla jsem dnes kváskový chleba, dalamánky s ořechama a teď pekárna maká na těstě na mazanec:-)Mám malinko jiný recept a když vidím ten Tvůj, už se moc těším. Jednou za čas hutné máslové těsto, mňam. A mandle máme! :-) A přiznám se, ani mě nenapadlo použít kvásek! Asi zkostnatělý myšlení, nebo co...A s tím krájením, nevím, nevím, jestli vydržím...

    OdpovědětVymazat
  2. Rozmar týjo, Ty jsi pilná! Mě čeká zadělat chléb a radši jsem z části kvasu udělala kyselo abych nemusela péct tři ;). Kváskový mazanec jsem chtěla jen tak zkusit a překvapil. Navíc některé členy domácnosti po droždí pálí žáha, tohle je prima řešení :) Tak ať se dílo podaří!

    OdpovědětVymazat
  3. Jejda, to jsem neměla v úmyslu, prezentovat se tu jako pilňouš, jen mě strhlo téma:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Kváskový jsem ještě nedělala, možná je na čase se do něj pustit:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadá to skvěle Luci, může se ještě jednou zkusit zeptat na kvásek - nemohla bych ho od Tebe získat?
    A hezké Velikonoce přeji...

    OdpovědětVymazat
  6. Jé, právě pátrám po dobrém beránkovi a ráda čtu, že se povedlo z těsta na mrkvový chlebíček. Ten jsme už také vyzkoušeli a všem moc chutnal, takže zítra směle do něho :-) Díky za super blog a prima recepty:-) Krásné Velikonoce...
    Jana

    OdpovědětVymazat
  7. Jano to mě vždycky potěší, když tu někdo najde, co zrovna potřebuje! beránek příjemně překvapil, myslela jsem, že nepůjde z formy a nebo nebude stát. V pondělí mám ještě v plánu jednoho kváskového alá makovec. Dám vědět jak dopadl ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Leni kvásek určitě ráda věnuju! Buď si pro něj můžeš zajet, pokud občas jezdíte tímto směrem, a nebo mám nějaký sušený. Stačí ho troška na nastartování, pak už pojede sám a bude ho libovolné množství :)

    OdpovědětVymazat
  9. A ještě nám všem trochu velikončního jara přeju!

    OdpovědětVymazat
  10. Děkuji a skládám poklonu.
    Je vynikající, povedl se na 1.dobrou a na 1! Lepší (a to byl doposud drožďový) se mi zatím nepovedl. Bála jsem se, aby se mi nerozlezl po plechu, pročež jsem jej šoupla do dortové formy - jen taká rada pro ostatní váhavé.
    Jana

    OdpovědětVymazat
  11. Jano moc děkuju za příspěvek! Vždycky cítím velkou zodpovědnost, když vkládám recept, mám obavu aby se to povedlo i ostatním. Takže radost velká a ještě jednou velké díky!

    OdpovědětVymazat
  12. Lucie, moc Vas zdravim. Kvasek zalozen, Vas kvaskovy mazanec musim vyzkouset a dopoledne jsem upekla Vase medove Jidasky, jsou bajecne,!
    Diky za Vas blog, jste mi inspiraci nk nekonecnou... Sarka

    OdpovědětVymazat
  13. Upekla jsem kváskové mazance dle Vašeho receptu a jsou vynikající...Eva

    OdpovědětVymazat