středa 6. března 2013

Kvásková bábovka tvarohová

Ačkoliv se zdá, že nechávám blog opět usnout, není tomu tak. Jen mě dostihlo jaro, nové povinnosti a veliká únava. Výkonost sice neklesá, ale přesunula se jaksi na čtvrtou hodinu ranní, což je dosti nepraktický čas. Navíc to znamená, že usínám nejpozději v půl desáté (často dřív než děti). Je mi jasné, že se mi vnitřní hodiny časem opět seštelují, ale zatím vedu takový poměrně osamělý život, protože se se zbytkem rodiny spíš jen míjím...
Dalším důvodem méně častých zápisů je, že jsem se konečně odhodlala postoupit ve zpracování mléka k sýrům. Je to činnost takřka alchymistická, vyžadující pokusy (zatím všechny jedlé) a intenzivní bádání. Zatím zvládám jen čerstvé sýry měkké a tvrdší, ale zatím nám to stačí. Sbohem kupované obarvené cosi!

Kváskové těsto s tvarohem mě lákalo velmi, protože jedna s bábovek, která byla vždy v rodině akceptována, byla právě tvarohová. Recept jsem rozložila na prvočinitele, přepočítala, pozměnila, ale kupodivu to, co mi vyšlo, je chuťově velmi podobné původní verzi. Pokud nechcete pro potenciální chlebovou chuť stavět na kvásku žitném, pro první kvašení použijte normální či celozrnnou jemně mletou mouku pšeničnou. Tvaroh je lepší použít sušší tudíž balený v papíru. Tenhle recepte není až tak extra zdravý a dietní, ale zase to není taková kalorická bomba...navíc je toho opravdu hodně!


Kvásková bábovka tvarohová

150g žitné mouky
1 lžíce kvásku
180 ml vody

250g hrubé pšeničné mouky
3 vejce
200g tuku (máslo, hera)
200g cukru
250g měkkého tvarohu
100g rozinek namočených v rumu a zcezených
strouhaná kůra z jednoho citronu
1 lžíce vanilkové esence (nebo vanilkový cukr)
1/4 lžičky soli (stačí větší špetka)

Večer předem si připravíme ze žitné mouky, kvásku a vody těsto, které necháme přes noc (cca12 hodin) prokvasit. Ráno rozpustíme tuk, vajíčka rozšleháme s cukrem, přidáme tvaroh a vléváme zchladlý tuk. Celé to spojíme v kompaktní hmotu a vlijeme do vzešlého kvásku. Přidáme hrubou mouku, kůru z citronu, vanilku, sůl a dobře promícháme. Na zvěr vmícháme okapané rozinky. Naplníme do vymazané a vysypané bábovkové formy. Ve formě necháme 3 hodinu kynout. Troubu rozehřejeme na 200°C, vložíme formu a pečeme cca 45 minut. Ke konci můžeme přikrýt alobalem aby bábovka moc neztmavla. Po upečení necháme bábovku ve formě ještě deset minut, opatrně po obvodu a kolem trnu uvolníme nožíkem a vyklepneme. Krájíme po úplném vychladnutí.





12 komentářů:

  1. Hmm... ta se povedla... já snad ten kvásek taky zkusím:-)))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den Lucie,
    už mnohokrát jsem Vám chtěla napsat, ale právě teď je asi nejvhodnější okamžik...
    Moc ráda čtu Váš blog a jste mi velmi blízká, naše životy se podobají a často i prolínají naše činnosti. Pište dál prosím, jste mi velkou podporou a já se těším na každý Váš příspěvek.
    Mimochodem, bábovka vypadá báječně!
    Pohodové dny a snad už trochu toho jara Vám přeji.
    Šárka Bredlerová

    OdpovědětVymazat
  3. Šárko pár dní jsem neměla funkční počítač a teď tu na mě čeká takový milý vzkaz! Děkuji za něj mnohokrát a hned se pouštím znovu do práce nad blogy. Témat se mi tu nahromadila slušná řádka.
    Přeju krásné dny a snad už opravdu to jaro :)
    Lucka

    OdpovědětVymazat
  4. Už jsem pekla po druhé a do úplného vychladnutí to náš synek nevydržel, strašně škemral... Je výborná, vyvážená, sladká akorát... Jen se mi dnes zdá, že bych tam měla radši méně tuku, to by asi nevadilo, mělo by to vyjít stejně, že? Děkuji moc za skvělý recept!
    Dana

    OdpovědětVymazat
  5. Dobry den. Do kvasku davate zitnu muku - celozrnnu? Dakujem. Zuzana

    OdpovědětVymazat
  6. Zkusila jsem už více receptů na kváskové sladké moučníky, i zdejší perník a oříškovou bábovku, ty mi chutnaly tak normálně...ale tento recept je naprosto skvělý.... vláčná výborná bábovka, ta citronová chuť...Peču už po několikáté a vždy jsem znova uchvácena:-). Kvas jsem dělala z žitné celozrnné a je to skvělé...

    OdpovědětVymazat
  7. Chutila vyborne, len bola tuhsia a drobila sa mi, ma taka byt, alebo sa mi na nej nieco nepodarilo? Robila som z zitnej muky, akurat cukru som dala iba 150g a uplne stacilo, co sa tyka sladkosti.

    OdpovědětVymazat
  8. Chuťově je skvělá. Pekla jsem ji již mnohokrát kvůli té úžasné citrónové chuti a zdravým ingrediencim. Vždy se snažím dodržet recept doslova, ale bohužel vždy se mi na povrchu spali a po vyndani není úplně hotová a klesne mi. Mám elektrickou troubu a navíc teploměr, peču na horní i spodní ohřev, mám tam nadobku s vodou, plech s babičkou je v nižší zone. Zkoušela jsem péct jen na spodní ohřev, dele po uplynutí času na méně stupňů, víc zahustit těsto moukou at není tak mokré, ale nic nepomohlo :-(. Máte pro mě prosim nějaký dobrý tip? Dekuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad nevadí, když napíšu svou zkušenost, i když nejsem autorka receptu. Rozpálím troubu na 200°, šoupnu tam formu s bábovkou (bez vaničky s vodou, tu u tohohle receptu jako jediného kváskového nedávám). Po 15–20 minutách se mi začne zdát, že povrch už moc rychle tmavne, tak snížím teplotu na 175. Takto bábovku dopeču. Celkem peču asi 45 minut a bábovka je moc pěkná a kyprá. Vytáhnu z trouby opatrně jako malované vajíčko, aby mi neklesla, nechám pár minut odpočinout a pak vyklopím na mřížku. Krájím až po vychladnutí.

      Vymazat
    2. Jo a ještě mě napadlo, jestli chyba není v tvarohu. Používám klasickou kostku v alobalu. Ty vaničkové bývají řidší, těsto by asi bylo moc mokré a nenaskočilo by tolik.

      Vymazat
  9. Výborná děkuji ☺️ použila jsem špaldový kvásek a na těsto špaldovou hladkou s celozrnnou a méně cukru ... a byla výborná 😉 děkuji za recept ☺️

    OdpovědětVymazat
  10. Děkuji za skvělý recept. Bábovka je naprosto vynikající, luxus, chuť dětství. Přebírám recept do svého kváskového repertoáru. Myslela jsem, že budu mít velkou sytou bábovku, která nám vydrží aspoň dva dny. Ale děti to opět s prominutím sežraly na posezení, bylo to prostě příliš dobré :-D.

    OdpovědětVymazat