pondělí 14. ledna 2013

Dobrý chléb - cena za vytrvalost

Nechtěla jsem vlastně chlebový blog vůbec psát. Necítím se ani po dvou letech pečení kváskového chleba povolaná a navíc je toho ke kváskovému chlebu na netu tolik...až moc ;). Vzpomněla jsem si, jak jsem se s tím sama zpočátku prala a hledala. Většinou poznáte, jestli vám bude návod na cokoliv vyhovovat už po prvních třech větách. Mě naučili (samozřejmě přeneseně) péct chleba Nakopci a taky Bible domácího pečení. Ale těch padesát více či méně nepovedených chlebů jsem musela upéct sama, protože jak jsem se s mnohými pekaři shodla, dokonalý kváskový chléb je prostě cena za vytrvalost a statečnost ;). Některé věci nelze obejít...


Tento recept a návod jsem před rokem psala pro maminku. Nyní postup upravuji, protože se mezitím vyvinul a zjednodušil. Kvásek získáte buď pomocí kváskové mapy a nebo si ho sami vypěstujete - návod tu a nebo tu. Vypěstovat první kvásek je těžší. Ale kuchyně, ve které se následně pravidelně peče kvašený chleb, je těch správných kvasinek plná, mě už stačí kdykoliv smíchat libovolnou mouku s vodou a do dvou dnů mám kvas. Ale zase starý kvas je starý kvas a péče o něj se vyplatí!

Z tohoto množství mouky udělám tři bochníky chleba o hmotnosti cca 1,5 - 1,7kg. Kvasu by mělo být v těstě maximálně 40%, aby nebyl chléb moc kyselý.

Večer před pečením vynám kvásek z lednice. Bude ho cca 1/2 litru. Do mísy, ve které budu míchat těsto, navážím 1,5 kg žitné mouky, přidám všechen kvas a vody tolik aby rozmícháním vzniklo husté lívancové těsto - husté znamená husté, musí jít míchat, musí velmi pomalu téct, ale zase nesmí být moc řídký nebo se druhý den nedosypete mouky. Je třeba ještě napsat, že můj chléb stojí hned na dvou kváskových nohách. Jednou je kvas uchovávaný v lednici a tou druhou je staré těsto, usušené v zadělávací nádobě, tuto nevymívám, staré těsto přimíchám do mouky a kvasu. 

staré těsto při odsychání, když uschne zcela, opadá na dno nádoby

Hmotu přikryju utěrkou a nechám do rána v pokojové teplotě. Ráno by měl být povrch kvasu jakoby napěněný a měl by mít zhruba dvojnásobný objem. Ráno odeberu dvě lžíce kvasu do sklenice, přidám tři čtyři lžíce žitné mouky a trochu vody aby šel rozmíchat. Lehce přiklopený dám zpět do lednice (krmím dvěma lžícemi mouky jednou za tři dny).
Do mísy s kvasem vsypu 1,5kg pšeničné hladké nebo chlebové mouky , přidáme 3 lžíce soli, 3 lžíce kmínu (popřípadě lžíci anýzu a fenyklu). Vařečkou zpracovávám mouku s kvasem, když nejde míchat naředíme těsto tak, aby šlo ještě míchat, ale bylo tužší. Míchám cca pět minut a pak začnu přisypávat další mouku, než bude těsto akorát, většinou vmíchám ještě zhruba 0,5kg mouky. Někdy nechám těsto v hustotě aby šlo ještě, ač ztuha, míchat vařečkou. Zcela ho dohustím až při překládání. Míchám cca 30 minut. Pokud chci hníst ručně, těsto začnu nejprve zpracovávat  spíše prsty než dlaněmi. Mouku přisypu dle potřeby. Když těsto už méně lepí, Vyndám si ho na vál a zpracovám. Mouku sypeme na vál ale už jen velmi málo. Těsto musí nabýt konzistenci modelíny, příliš nelepit, ale při hnětení se snadno spojit. Hnětení trvá 15 - 20 minut. Poté zlehka pomoučním dno mísy a těsto do ní vrátím, přikryju opět utěrkou aby nevysychalo. Nechám kynout v pokojové teplotě (čím chladněji, tím déle to trvá). První kynutí by mělo trvat cca dvě hodiny. Těsto musí viditelně nabýt na objemu (svoji velikost zhruba zdvojnásobí). 

takhle vypadá těsto po prvním kynutí - nádoba má cca 20 litrů

Vyndám si těsto opět na vál, stlačím jemně do placky a přeložíme na dvakrát (všechny strany do středu jako bychom skládali obálku), zopakujeme ještě jednou. Pokud jsme měli těsto míchatelné, musíme vál hodně pomoučnit a těsto také. Pomoučníme při každém přeložení. Pak těsto vrátíme zpět do mísy a necháme opět dvě hodiny kynout. 

a tady je těsto po prvním překládání

Poté zopakujeme překládání, zpět do mísy a ještě hodina kynutí. Kynutí kontrolujeme vtlačením špičky prstu do těsta. Pokud důlek mizí jen velmi zvolna a část ho v těstě zůstane, je dokynuto.

 dokynuto

Po hodině nejprve točíme (pod odkazem najdete několik videí k točení chleba. Jedná se o kanál Kláry z kopce) a poté tvarujeme bochník, vložíme ho do hladkou moukou pomoučněné ošatky.  Takto bude kynout další hodinu. Točení chleba má velký význam pro strukturu střídky a rozmístění otvorů v ní.


točení najdete nejlépe na videu od Kláry z kopce  

tady už bochník kyne před pečením

dokynuto


Po půl hodině si rozehřejeme troubu na 250°C, na dno dáme litinový hrnec bez vody.

Otočený plech a litinový kastrol


Když je trouba rozehřátá, připravíme si 150 ml vařící vody. Na sázecí plech nasypeme hrubou mouku, bochník na něj opatrně vyklepneme a můžeme nakrojit.


 sázecí plech se skoseným okrajem



 po nakrojení


Vsadíme ho do rozpálené trouby a hned do litinové pánve nalijeme vařící vodu. Počkáme tři minuty, hrnec vyndáme a teplotu v troubě stáhneme na 190°C. Chléb pečeme 50 minut. Hned po vyndání z trouby ho potřeme slanou vodou a necháme vychladnout nejlépe na mřížce.


 a venku z trouby


Ještě něco málo ke skladování. Přes zimu topíme, takže druhý, třetí den dávám chléb do igelitu. Ovšem nezgumovatí jako kupovaný ani nezplesniví. Jen změkne kůrka a nevysychá. Zbytek roku stačí mít ho v utěrce. Pokud první tedy nesníme do druhého dne, zbylé dva chleby v igelitových pytlících zamrazím hned po vychladnutí. Nekrájet nebo je mráz vysuší a jsou vhodné tak na topinky. I tak je chce do 14 dnů spotřebovat nebo už to není ono. Po vyndání z mrazáku je nechám 8 až 10 hodin v pokojové teplotě rozmrznout, jsou jako čerstvé. Vyplatí se péct chléb na celý týden. Nemusíte zadělávat třikrát a třikrát roztápět troubu.



 chléb je navíc velmi fotogenický :)



 Při pečení chleba platí, že rutina nám ušetří práci.





9 komentářů:

  1. ten název sedí, opravdu je to cena za vytrvalost :)
    si to zkoumám, porovnávám. točení a zadělávání chleba rukama... jsem už zkusila, a nemám na to sílu. robot to jistí. nebo chleba do formy, ten může mít těsto řidší, na něj síla stačí.
    zajímavý je údaj o procentu kvasu. ještě to poštuduju. díky.

    OdpovědětVymazat
  2. Cal děkuju! Je fakt, že hnětení i točení je posilovna :) Já to tak i beru :D. Ke kvašenému do formy jsem se ještě nedostala, ale chci zkusit nějaký napůl celozrnný, samožitný se semínky a otrubami. Stejně bude takovýhle pokus jen pro mě :D to už je doma asi jíst nedonutím...

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravím, je možné použít i tento postup pro vypracování kvásku? http://www.cuketka.cz/?p=11261 Je to jednoduchý jednostupňový postup. Mám momentálně žitnou mouku, která je velmi hrubá (celozrnná), je i z ní možné vyrobit dostačující kvásek touto metodou? Vyzkoušela jsem zatím jen dva chleby, ale i když kvásek vypadá dobře, má bubliny, tak chleba z něj téměř nekyne. V ošatce se zvětší jen nepatrně, pak o něco naroste až při pečení v troubě. Může být problém nekynutí v celozrnné mouce? Díky

    OdpovědětVymazat
  4. Markéto určitě je to možné dělat podle cuketky. Já to dělám vpodstatě stejně, vždy celou dávku kvasu omladím tím, že ho hodně nakrmím a ráno z něj jen trochu odeberu než přidám zbytek mouky a hlavně sůl. Někdy ho ještě jednou nakrmím v týdnu, ale když zapomenu, v lednici ten týden přežije. Déle už bych to osobně neriskovala.
    Pokud je žitná mouka hodně hrubá, tak je lepší půl napůl namíchat s normální žitnou chlebovou. Mají ji už snad v každém marketu, tedy doufám :). Ona ta celozrnná kvasí o něco hůř, respektive ona skvasí, ale asi se ty holky kvasinky z ní dost nenakrmí, přijdou mi pořád hladové. Takhle jsem kdysi vzdala kvásek z Předměřické celozrnné. Byl pořád cítit acetonem. Možná by ji šlo přesát a použít jen tu jemnější část. Možná bych zkusila chvíli kvásek krmit jemnější žitnou, možná je jen mladý a na té hrubé se špatně namnoží kvasinky. Prvních několik chlebů z nového kvysu mi obvykle taky nestálo za moc.

    OdpovědětVymazat
  5. aha, já mám od počátku kvásek celozrnný. moc ho nepřekrmuju, ale nechávám přežít dost sparťansky a zatím se drží, asi 3/4 roku? nevím, čím je cítit, tak nějak kysele prostě. asi si někde zkusím čuchnout acetonu, abych to porovnala.
    nepřijde mi, že by byl problém v kvásku, ale v tempu kvašení a nabývání na objemu. proto se v receptech třeba od Cuketky neřídím časem kynutí, ale objemem chleba. když zdvojnásobí objem, vím, že můžu péct. když jsem přišla na tohle, tak mám chleby lepší. mám dojem, že z toho celozrnného kvásku + když ještě i přidám celozrnnou mouku, to prostě jen kyne pomaleji. ale kyne.
    někdy dělám i úplně celozrnný chleba do formy se semínky, rodina ho baští taky, neb nic jiného není :), mně teda moc chutná. přidávám podle Alemari ječnou mouku, pak se dá udělat chleba úplně bez bílé mouky.

    OdpovědětVymazat
  6. Lucie, výborný článek!
    Pro Markétu: mám vypozorováno, že se mi kvásek chová různě podle použité mouky, nejlépe mi funguje kvásek krmený žitnou chlebovou od bio Harmonie, ale moc to neřeším, krmím ho takovou moukou, co mi přijde pod ruku. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Cal Tedy ječnou mouku určitě vyzkouším! Potřebuju teď v rámci detoxikace úplně na čas vyřadit pšenici, tohle by mohlo pomoct. Taky budu chvíli na své pečivo používat jen celozrnné mouky, jsem moc zvědavá, co z toho vzejde :)

    OdpovědětVymazat
  8. s tou ječnou moukou není chleba tak hutný, je bělejší. a takový... no prostě jako jsou kroupy - že drží vodu, kloužou do krku...to všechno se nějak projeví i v tom chlebu. nezkoušela jsem čistě kroupový chleba, vždy nakombinuju špaldovou, žitnou, ječnou a někdy i pohankovou mouku. to jsou ale chleby z řidšího těsta a do formy. v bochníku je lepší použít nějakou tu bílou mouku, aby to kynulo.
    to je prima, že můžu taky dodat nějakou zkušenost. já teď zase využívám ty tvoje zkušenosti s pečením bochníků. snad se mi to podaří vyladit.

    OdpovědětVymazat