neděle 6. února 2011

Virtuální permakultura



Mnoho komunit se přesouvá z reálného světa na internet. Je to dostupný publikační prostor, ve kterém je větší šance najít pro své názory, aktivity i zájmy spřízněnce. A tak vedle literárních či filmových nadšenců najdete třeba komunitu chovatelů fretek nebo právě ty, které zajímá permakultura, trvale udržitelný způsob života či dokonce dobrovolná skromnost.
Tuto komunitní vlastnost internetu jsem na vlastní kůži poprvé zkusila v roce 2000, kdy se kolem našeho, dnes už nefungujícího, literárního časopisu Promlky seskupilo několik lidí se zájmen o literaturu a výtvarné umění. Začali jsme se setkávat i na literárně výtvarných dílnách a s některými se vídáme dodnes. Stali se z nás přátelé často napříč celou republikou.


foto: LuckaF (dílna 2005)

foto: LuckaF (dílna 2005)

Foto RichardK (společný objekt, dílna 2001)

I na to jsem myslela, když jsem před nedávnem zakládala permakulturní klub na serveru, který s touto problematikou nemá nic společného. Jelikož jsem tam až do ledna prodávala své plstěné šperky, doufala jsem v podporu několika dobrých přátel, které jsem tam získala. Přesto mě odezva velmi překvapila! Samozřejmě, že z těch +- devadesáti členů je aktivní tak polovina, ale tak je to ve většině spolků či dobrovolných organizací. Dění nabralo na obrátkách, začaly vznikat blogy na jednotlivá témata (biopotraviny, výroba mléčných výrobků, pečení chleba, permakultura, domácí kosmetika, konzervace potravin...) a nyní se dokonce uvažuje o vlastních stránkách (je to na spadnutí, budu včas informovat). Čile se nabízejí k výměně produkty, recepty a návody na to či ono. Tahle virtuální permakultura je především velmi motivační. Dává naději, že se mnoho lidí opět vrací k půdě, důsledně recykluje a přemýšlí o své ekologické stopě. Permakultura je způsob života a aby nezůstal jen utopií, je třeba shromáždit mnoho relevantních informací a reálných zkušeností. Nejcennější je sdílení vědomí, že nás případný neúspěch nevrací zpět na začátek, ale stává se kamenem, na kterém může tato, byť virtuální, komunita dále stavět.

Foto: LuckaF (čerstvě založená permakultura)

Bylo by mnohem lepší moct si povídat o ředkvičkách přes plot, ale zatím mi stačí možnost vyměnit si o nich pár slov písemně.
Vždycky je riziko, že nás virtuální komunikace pohltí, že si člověk místo mulčování rajčat, radši přečte o problematice článek ;). To je ale spíš osobnostní problém, internetu se podle mě vůbec netýká.

Žádné komentáře:

Okomentovat